Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.07.2007 12:14 - Интернет търговията в България - задънена улица с много неизвестни!
Автор: nmishev Категория: Бизнес   
Прочетен: 5846 Коментари: 14 Гласове:
0

Последна промяна: 12.07.2007 14:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

"Голямата работа, която крие зад преценката на бизнеса е да се открият и осъзнаят фактите и обстоятелствата, отнасящи се до технологията, пазара и други подобни в технически непрестанно променящи се форми"
                                          Алфрен Слоан в "Моите години с Дженеръл Мотърс"

      Информационното общество в България набра сериозна скорост. Българинът е интилигентен човек и бързо възприема новостите, дори и да не му се преподават в училище. Демек бързо схваща какво става около него и взема необходимите мерки. В изследването за 2006 г. "Интернет в България: характеристика на ползването на Интернет" се вижда че потреблението на Мрежата е нарастнало с 23,4 % в домакинствата за сметка на Интернет клубовете. Интернет потребителите са концентрирани в големите градове, а неговите активни ползватели са предимно тинейджъри и хора на активна творческа възраст: 20 - 39 г. Това могат да бъдат активните потребители на Интернет търговията.                   

     Първо нека уточня че пиша тази статия с ясното съзнание че нямам електронен магазин и почти не купувам през Мрежата. Но имам интерес технологиите и иновациите да продължават да се развиват, а не да изпадат в колапс заради приумици на законодателя или изпълнителната власт. Става въпрос за спорния член 53 от Закон за защита на потребителите: "Доставчикът няма право да изисква или да приема авансово плащане преди изтичане на сроковете по чл 55". Това се прави с идеята да се защити потребителя от нежелани измами. Тази мярка е свързана с "унифициране" с европейското законодателство където потребителя е на пиедестал дори от законодателя. В ЕС можеш да върнеш стоката ако не си доволен и то в определен срок. Впрочем тази идея е заимствана от маркетинга на сериозните компании, които връщат пари на недоволни потребители защото отдавна се знае че един недоволен клиент разнася средно по 11 лоши съобщения, а един доволен - 9 такива. Съгласен съм че потребителя трябва да бъде защитен, но не за сметка на драстични мерки спрямо търговеца. Така се възпрепятства развитието на един отрасъл, който има намерение да стане водещ каквато е световната практика. Представете си някой "шегаджия" поръча онлайн за свой комшия два блока след неговия, а се представи от свое име. Доставчикът ще си достави зелен хайвер. Това може да породи нежелани поръчки и хаосът ще е налице. Ще попитате: ами ако потребителя бъде излъган? Тогава нека се създаде единен регистър и "черен списък" и който наруши правилото, да му се отнеме лиценза и ако е необходимо да отиде да осъществява доставки зад килията.  Ама изобщо законодателите разиграват ли различни такива ситуации когато създават закони или просто си ги гласуват по внушение или самовнушение?!! 

      Банките в това отношение правят добра услуга на онлайн търговията в България, защото раздават кредитни карти "на корем". Да, ама банката прави бизнес, а законодателя - измишльотини. В тези "опазващи" мерки може да се заподозре някакво лоби на големите търговски вериги. Някои от тях не са си мръднали пръста да поусъвършенстват поне дизайна на сайтовете си, да не говорим за наличието на интерактивност или иновативност. Както знаем лъвският пай при търговията отива при тях. Това идва от големите остъпки на доставчиците, от високите цени на някои продукти, развита търговска мрежа, реклама и високия оборот, който осъществяват. Нека си го имат. Спечелили са го. Но нали живеем в условията на пазарна икономика, а това означава конкурентна среда, не монопол. Представете си един електронен магазин колко спестява от сериозни разходи: обслужващ персонал, витрини, техническа поддръжка, търговски площи и мениджърски състав който да контролира отделните процеси на работа. Освободените средства биха се насочили към разработване на иновации, активен маркетинт и реклама, много по-ниски цени, подобряване на обслужването и стимулиране на работници и служители. Кой печели от цялата работа?

  1. Потребителят защото получава стока на по-ниска цена и с по-добро обслужване
  2. Държавата защото насърчава иновациите и отчита събираемост на данъците си по-добре. По електронен път нещата стават по-лесни за регулации и контрол. 
  3. Непряко заинтересовани отрасли: както споменах банките, но и IT фирми, уеб разработчици на портали, лизингови компании и много други.
  4. Трудовият пазар защото хората ще имат по-голям избор къде да отида да работят.
  5. И разбира се онлайн търговците

А кой ще загуби? Е, на "големите батковци" ще им се наложи да отстъпят лъвския пай на останалите. Все пак има някакъв чар да се пазарува на живо. Въпросът е как хипермаркети и супермаркети ще внесат добавена стойност затова че продават по-скъпо. Но също така могат да се включат активно в електронната търговия, стъпвайки на досегашните си здрави основи. Проблемът е че една голяма организация придобива синдром на монополист и е трудно да се променя, особено ако няма раздрусващи основите й обстоятелства. Имаме си "наши хора" на "съответните места" и защо да се променяме. С подобни разсъждения, а те са реалност в BG, е трудно да се бориш срещу монопола. 

      И все пак нека погледнем към световната практика. Да не би Amazon да имат реални книжарници? А къде са бизнес центровете на Skype и Google за техните основни поръчки: комуникации и реклама? Къде са им касите? Няма такива. Всичко тече по Жицата. Надявам се когато следващия път нашите законодатели създават закони и говорят за "адаптация", "унификация" и всякакви такива интересни явления, да помислят за обикновените неща и да се водят от интересите на обществото, а не от нечии корпоративни интереси. 




Гласувай:
0



1. анонимен - оправи заглавието :)
12.07.2007 14:36
оправи заглавието :)
цитирай
2. viovioi - ))
12.07.2007 14:49
ТД на НАП незнаят как да осъществят контрол.Те искат фискален бон и дневни отчети.Друго незнаят.Даже тези дни коментираха по медиите, че до този момент разплащането по интернет се е смятало като авансово, т.к.стоките или услугите предмет на сделките се доставят след датата на данъчното събитие.И започнаха една полемика.Вярно, улицата е задънена.И така принуждават фирмите и търговците да правят нарушения,след като те управляващи и финансисти не са способни да ни изготвят правила.Поздрави за темата))
цитирай
3. nmishev - Благодарности за поправката
12.07.2007 14:58
Благодаря на анонимния за корекцията. Въпреки редакцията бях допуснал правописна грешка в заглавията. Моля, продължавайте да давате своето мнение по въпроса, независимо дали ме подкрепяте по темата или не.
цитирай
4. viovioi - )
12.07.2007 15:12
аз 3 пъти прочетох заглавието и не видях грешка.Каква беше?Има хора дето само забележки правят.Анонимния да каже нещо по въпроса за интернет търговията>>>
цитирай
5. nmishev - Пак за анонимния
12.07.2007 15:15
Прав беше този Анонимен. Бях сбъркал нещо в заглавието, но го корегирах. Нали сме будни и предприемчиви хора, нужно е да пишем грамотно. Приемам градивна критика!
цитирай
6. viovioi - )
12.07.2007 15:32
Аз толкова ли съм тъпа, или за тъпа ме смятата нямаше никаква грешка в заглавието>>>>нали ти казах 3 пъти го прочетох.
цитирай
7. july26 - Както вероятно знаеш,практиката винаги...
12.07.2007 18:52
...изпреварва законите.те се правят тогава,когато има вече възникнала практика.И понеже практиките се развиват все по-бързо и бързо,естествено е законодателя да изостава.
Освен законодателя защитава обществото,в случая потребителя,който и да е той,независимо на какво ниво е-интелектуално или друго .
Аз пък мисля,че донякъде е правилно това решение,е ,сигурно ограничава едно или друго право или възможност,но ...още веднъж,законодателя е ДЛЪЖЕН да се съобразява с много по-широка общност,обществото като цяло.
Хиляди са примерите за използване на вратички м законите,злоупотреба с монопол и всякакви други прояви на некоректно отношение на фирим към клиентите.Колкото по-мощна е една фиррма,толкова по-големи са възможностите да манипулира в своя полза.И по-безотговорна става,примери колкото щеш...
И понеже цитираш автори по други поводи,опитай безпристрастно да си спомниш и цитати в подкрепа на това,което казвам.Защото съм сигурен,че го знаеш,но не ти изнася да го коментираш,просто си от другата страна в случая.
Не п риемай това като критика,просто ...нищо не е така просто,както ни се иска....
Поздрави!
цитирай
8. анонимен - <div class="title&qu...
12.07.2007 23:37
<div class="title">Блогрол</div>
цитирай
9. анонимен - Ami Bravo!
13.07.2007 00:36
Добре е, че има хора които да разискват такива въпроси. Евала!!!
Тя Интернет търговията се развива (в световен мащаб) не защото някой в парламента решил, че така трябва да бъде - тя се развива заради чисто икономически принципи, няма да ги изброявам.

Та ние тук в Република България чакахме 10-тина година да има как да си платим за нещо което можеш да получиш на по - ниска цена, по удобно и смея да твърдя с по добро обслужване по интернет.
И тъкмо банките се "отвориха" и започнаха да улесняват този начин на разплащания се намериха няколко умника и даи да спрем това - нарушаваме правата на потребителите.
(Леле какви мушеници са тия с Интернет магазините). Далеч съм от мисълта, че няма да има и хора които да злоупотребят с доверието на потребителите - но те така или иначе съществуват с или без интернет, с или без телефони и т.н.
Но много си прав тук се защитават интереси на търговци, които си печелят достатъчно добре от това, че Републиката изостава от световните тенденции .

Ами я се опитайте да си върнете например MP3 плейър закупен от някоя от "големите" търговски вериги. МЪКА - ако не беше детето ми да ми казва, че подаръкът му за рожденият ден не работи да се бях отказал. Накрая го смениха и въпросната МP3-ка изкара още един месец.
Та по въпроса, не че това нямаше да случи ако бях го купил от интернет - но все си мисля, че aко бях купил от търговец който се опитва да се наложи на един развиващ се пазар (или по скоро развиващ се начин на предлагане) щеше да ми я замени по - бързо и това щеше да ми струва по-малко пари (щото нали разбирате ще няколко пъти ходене до магазина ми струва пари).

Иначе начина е много прост - то пазара дупки не търпи - откриваме един електронен магазин например - malaka.gr -с регистрация на 20-тина километра от Кулата и пак сме в играта (ама тогава може и да се замислим дали нашият пазар ни е интересен).
Плащаме си данъците в Гърция и тия умниците от парламента ще имат по малко пари да раздават за пенсиите на бабичките. Но те така или иначе са там за малко и единственото което ги интересува е да си построят хотелчето.

Но има и начин друга голяма институция да им се противопостави - Банките. Те печелят или по-скоро ще печелят от електронната търговия - така, че по чисто икономически интереси биха могли да лобират за насърчаване на електронните разплащаяния.

Това по темата - а за потребителите на интернет ще Ви помоля - blog-вайте, blog-вайте, blog-вайте.
Че току виж утре някой решил, че интернет нарушава правата на медиите и ще четем само "Работническо дело" и "Земеделско знаме" или там както се казваше.

Успехи и продължавай!

Ivailo Milenkov
цитирай
10. nakom - много ясно че ще спънат онлайн търговията
13.07.2007 05:36
да не са луди да прецакат собствената си печалбичка.за какво са строени тия магазни.и кой от тях не е в бизнеса с добавената стойност.само че едно не разбират тия тъпанари - нещата които се купуват онлайн обикновенно са техники - които на запад са с пъти по евтини и доставката им не е скъпа.та в момента в който затрият нашите онлайн магазини - ще се появят европейските с доставка до българия.и тогава веригите ще го духат още по яко.
цитирай
11. lichozzy - COOL
29.07.2007 08:54
bravo ve pi4
цитирай
12. анонимен - Нови играчи , всички са стреснати
02.08.2007 16:28
1. nmishev -онлайн търговията не е в лицензионен режим т.е няма какво да се отнеме за да спре търговец Х да не извършва своята дейност.Остават стандартните начини за защита на Потребителят -Закон за защита на потребителя и Исковото производство по ЗЗД и ГПК.Дотук с правната страна на въпроса.
2.Препоръка от Мен - не пазарувайте от сайтове които не са обозночили 7ДН. СРОК ЗА ВРЪЩАНЕ НА СТОКАТА!!!
3. Търговец , продаващ чрез онлайн магазин е длъжен по закон да обяви своето име БУЛСТАТ ,седалище тел. за връзка и др. /да не изброявам че са 8 точки по ЗЗП /- повечето онлайн магазини НЕ СА И ЧУВАЛИ ЗА ПОДОБНО НЕЩО.
4.Интернет търговията спестява средства и време на клиентите си - това е факт. Световна практика е да се използват кредитни карти за разплащане за каквото и да е. Защо Ние не усвояваме световната търговска практика ли?Защото няма качество на нормотворчеството - "Три пъти мери един път режи"!!!
5. Конспирация и натиск от големите търг. вериги -не мисля те си имат достатъчно други грижи за решаване. Но винаги има вероятност за такъв сценарий.
6. Последно- Препоръка внимавайте от кои интернет магазини пазарувате - проверявайте дали има достатъчно адекватна информация както за продукта така и за търговеца!!
Приятен ден на всички!
цитирай
13. анонимен - If you want to make $10-$150/hour and up to
10.01.2012 22:42
If you want to make $10-$150/hour and up to $3500/month of your free time working at
home part-time then this is the most important message you’re ever
going to read.

Here’s why:

“Businesses need ME! They’re paying me money – CASH – to a
36-year-old work-at-home mother to get my opinion.”

http://www.cash-reward-surveys.info/surveys.html

Guess what?

They also need YOU!

I’m not a marketing expert or a sales gal. In fact, I know very
little about business. But I do know exactly what I like and what
I don’t like. I know what products I would buy and what services
I would use.

Guess what? This is exactly what large companies are paying me
for. They need to know what their average customer needs and
wants. So these companies pay millions of dollars every month to
the average person. In return, the average person, myself
included, answers some questions and gives them their opinion.

You’ve got to try this out. Just click on the link below and
check it out yourself.

http://www.cash-reward-surveys.info/surveys.html
цитирай
14. анонимен - maverickmoneymaking you can easily rake in $11, 917 per month
06.02.2012 12:27
Hi, This just came across my desk and I had to pass it on to you ASAP…
Internet multi-millionaire Mack Michaels has a few new positions available right now…
If accepted you can easily rake in $11, 917 per month starting from scratch.
==> http://www.maverickmoneymaking.info/maverick.html
Once you’re accepted just follow the training Mack gives you. It’s really quite simple…
Learn how Mack went from not being able to afford Christmas gifts to a millionaire lifestyle and how you can too!
BUT…
Due to the extremely high level of Hands-On time Mack spends with every new member he has to limit the number of positions that are open.
Right now there are only 2 available in your area. If you’re interested you should move quickly.
==> http://www.maverickmoneymaking.info/maverick.html
Your Friend, – Mike
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: nmishev
Категория: Политика
Прочетен: 76859
Постинги: 16
Коментари: 60
Гласове: 77
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930